sobota, 1 listopada 2014

Gołąbki

Gołąbki to bez wątpienia  smaki mojego dzieciństwa. Teraz wydaje mi się ze każdy uwielbia gołąbki, lecz kiedy byłam dzieckiem zawsze denerwowałam się dlaczego mama dodaje ta beznadziejną kapustę, odwijałam ja wiec z ubranka zajadałam sam środek z sosem (Mój syn jeszcze tak robi) Pychota :-)
Gołąbki  tradycyjna Polska potrawa  z ryżu i mięsa  zawinięta w  kapustę , polane sosem pomidorowym.  Mogą być zapiekane, jednak u nas w domu zawsze jedliśmy gotowanie i takie dla mnie są najlepsze.

Gołąbki przepis:

- 1 kg mięsa mielonego może być  ( łopatka, karczek, szynka

- 200 g ryżu
- 2 średnie cebula
- kapusta biała ( włoska też może być)
- 1,5 l. bulionu
- przecier pomidorowy
-1 łyżka maki
- sol, pieprz, majeranek, oregano



1. Kapustę ugotować we wrzątku , ja dodaje odrobinę oleju do wody. Wszyscy wycinają głąba, ja nie lubię tego robić, wiec wkładam całą kapustę do garnka, wbijam widelec do mięsa w głąba  i  stopniowo odkrajam liście gotowanej kapusty.  Kiedy uzyskam potrzebna mi ilość liści ,wody nie wylewam używam jej później do gotowania gołąbków.


2. Mięso i ugotowany ryż (u mnie trochę twardy, ponieważ później jeszcze będzie się gotował, a  nie lubię rozgotowanego) wkładam do dużej miski dodaje około 2 łyżki przecieru pomidorowego, sol i pieprz do smaku; około 1,5 łyżki majeranku,  1 łyżeczka oregano i cebulkę drobno pokrojona (cebule lekko dusze na smalcu). Wszystko dokładnie mieszam i odstawiam na 20 minut żeby aromaty przeszły sobą



3. Z ostudzonych liście wycinam ostrym nożykiem środkowy gruby nerw, delikatnie aby liść został cały,  nakładam mięso i zawijam.


4. Zawinięte gołąbki układam w dużym garnku wyłożonym liśćmi kapusty, które mi zostały . Gołąbki muszą być ułożone bardzo ciasno , aby podczas gotowania się nie rozwinęły. Delikatnie zalewam woda , która zostawiłam po ugotowanej kapuście. Ilość wody ma być taka, aby zakryć gołąbki ( nie więcej) gotuje około 30 -45 min pod przykryci



5. Sos pomidorowy, do garnka wlewam bulin dodaje  2 łyżki przecieru pomidorowego Przyprawy sól, pieprz do smaku.Kiedy się zagotuje dodaje mąkę rozrobioną z woda.



6. Podanie: Gołąbki wyłożyć na ogrzany talerz polać sosem. Pychota

  Smacznego!!!!



Moja ocena tego dania to 4.5/5
Stopień trudności****

2 komentarze:

  1. Uwielbiam gołąbki ale bez sosu pomidorowego tylko przysmażone na masełku :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Takich nie jadlam, Ale sprobuje . Dzieki. Wszelkie pomysly mile widziane

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...